Monday, March 5, 2012

Santal de Mysore - Serge Lutens


Indiens svar på Spice Girls?

Eftersom jag verkligen gillar Serge Lutens fortsätter jag här med en till, nämligen, Santal de Mysore. Detta är en av mina absoluta favoriter, så mäktig, så mångfacetterad! Det är svårt att tro att det går att få ner så många noter i en och samma flaska, ännu svårare att tro att resultatet skulle bli bra. Men, jag lovar, det blir det!

Sandelträ har traditionellt varit en viktig ingrediens inom parfymtillverkning och inget sandelträ luktar så himmelskt som det från Mysoreregionen i Indien. Santal de Mysore är en hyllning till detta, numera tyvärr utrotningshotade, träslag.

Öppningen är intensiv, precis som att vistas i Indien. Kärvt trä varvas med curry och vitpeppar. "Det luktar möbelaffär", hinner man tänka, och precis då inser man att, nej, det gör det inte alls. Plötsligt mjuknar doften och SdM har övergått i de aromer som återfinns i fatlagrade viner. Det finns ek, rostat bröd, smörkola och kokos. Perfekt för dem som gillar tokekade australiensiska power-Chardonnayer!

Men det slutar inte där, kryddorna fortsätter, gurkmeja, spiskummin, kanel och vanilj, vilket leder oss över till gourmetnoterna. Smörkola återfinns nästan hela vägen och alldeles framåt slutet finns en fantastisk not av gräddig mintchoklad.

Jag kan inte låta bli att associerara SdM till 90-talsgruppen Spice Girls.Ni vet, de som hade en Posh Spice, en Sporty Spice osv. SdM har träigt sandelträ, kryddigt sandelträ, vinifierat sandelträ och sist men inte minst godissandelträ! Och, som om inte det räckte, SdM uppfattas helt olika beroende på personkemi, väder, årstid och tillfälle. Funkar lika bra på herrar som på damer.



Bild: psrinath.posterous.com




2 comments:

  1. Ååh, det här är en doft jag aldrig blir klok på. gillar jag den? gillar jag den inte? ingen vet, inte minst jag själv. däremot älskar jag sandelträ, en av de ljuvligaste dofter som finns! och luckily for me har jag ett litet litet prov på ren mysoresandelolja att sniffa på vid akuta behov (eller snarare blanda ut då oljan i sig själv luktar ganska tungt, men ändå). Mkt bra recension förresten! Hoppas det kommer fler (gärna lite bortglömda) Lutens-recensioner här!

    ReplyDelete
  2. Mmmmmmmmm...rent sandelträ...mmmmm. Nä, ok, jag erkänner, jag har aldrig luktat på renn sandelträolja, men jag älskar sandelträ i parfym! Roligt att du gillar reviewen, jag har kört SdM hårt under vintern och jag tycker bara att den blir bättre och bättre :)

    ReplyDelete