Tuesday, March 13, 2012

28 La Pausa - Chanel les Exclusifs


När jag har testat mig igenom parfymerna i Chanel les Exclusifs kan jag inte låta bli att se dem som små vingetter av livet i en överklassfamilj på 20-talet. Chanel 22 är den bortskämda blondinen som alltid blir lite för full på familjemiddagarna. Hon är faktiskt full redan vid fördrinken! Bois des Iles är semestern i Karibien som familjens patriark anordnar varje år - och nåde den som inte åker med! 

I 28 La Pausa hittar jag den unga, blyga tjejen eller killen som inte riktigt passar in i allt det utsvävande och överdåniga. Hon (nu säger jag hon fast det lika gärna kan vara en han) som helst sitter i biblioteket och läser böcker, drömmer eller skriver dagbok. Jag får känslan av någon som är ganska introvert - och nöjd med det. Någon som är lyckligast när hon får sitta djupt inne i sina egna tankar och fantisera, samtidigt som de andra spelar krocket på gräsmattan eller försöker hångla upp någon ur tjänstestaben bakom stallet.

28 La Pausa (för övrigt döpt efter Coco Chanel’s villa i Roquebrune-Cap-Martin på Franska Rivieran) öppnar med en frisk fläkt av bergamott. Citrusen sitter i kanske i en timme, sen är det iris som gäller. Den känns drömsk, en liten aning träig, som bläcket i blå kulspetspennnor, som frisk luft som drar in från ett fönster. Doften är extremt välkomponerad, inget sticker ut. Den känns elegant och högklassig. En doft för människor med oklanderlig smak och ingenting att bevisa för någon annan.

Pic: http://www.andersonstudiowork.com






1 comment:

  1. Hej på dig, det var fint sagt! Att sitta på biblioteket, drömsk i egna världar som är dock vackra utan tvivel!

    Parfymprisguiden

    ReplyDelete